INTERNETOWA GRA „CARBONGAME – HANDEL EMISJAMI”

http://www.carbongame.org



Opłata za emisję CO2? Zapłać i pomóż Ziemi przetrwać!

Internetowa gra „Carbon Game - Handel Emisjami” jest edukacyjnym, pan-Europejskim projektem finansowany z funduszu Komisji Europejskiej SOCRATES/ Minerva. Gra dostępna jest w siedmiu językach m. in. polskim, angielskim, włoskim i katalońskim.

 

Z kim zagrać?

Projekt skierowany jest do nauczycieli i młodzieży w wieku gimnazjalnym i ze szkół ponadgimnazjalnych.

 

Zasady gry

Celem gry jest zaangażowanie uczniów i wzbudzenie ich zainteresowania handlem emisjami CO2 jako skutecznym sposobem zapobiegania zmianom klimatu. W grze zastosowano zasady funkcjonowania giełdy. Podczas gry zespoły uczniów ze szkół z różnych europejskich krajów występują w roli maklerów giełdowych, którzy zarabiają (i tracą) pieniądze kupując i sprzedając akcje - w tym wypadku są to jednostki emisji CO2. Celem gry jest osiągnięcie zysku. Podczas gry uczniowie kupują i sprzedają na giełdzie pozwolenia na emisję CO2 na zasadzie tzw. aukcji duńskiej. Polega ona na tym, że cena wywoławcza obniża się aż do momentu znalezienia nabywcy. Nie chodzi zatem o to, "kto da więcej", ale raczej "jak długo uczestnicy aukcji mogą poczekać na obniżenie ceny". Po każdej rundzie zakupione przez dany zespół jednostki pozwoleń na emisję są sprzedawane na wolnym rynku po aktualnie przypadającej cenie rynkowej. Uczestnicy nie wiedzą jaka będzie cena rynkowa, ale mogą odgadywać jej wartość na podstawie informacji podawanych pomiędzy rundami. Zespół zarabia jeśli trafnie potrafił określić cenę jednostki emisji a wysokość zysku będzie zależała od ilości kupionych jednostek. Gra wymaga wcześniejszego założenia  konta (rejestracja jest uproszczona), a gry obywają się w ustalone dni, o ustalonej godzinie, tak aby we wszystkich krajach gracze grali o tej samej porze. Daje to złudzenie gry w czasie rzeczywistym.

 

Gra – narzędzie edukacyjne

Gra jest nowoczesnym, multimedialnym narzędziem edukacyjnym. Autorzy zapewnili wsparcie dla nauczycieli i uczniów w postaci zasobów edukacyjnych dostępnych we wszystkich siedmiu językach gry. W zasobach nauczyciela znalazły się między innymi: instrukcje do gry, scenariusze zajęć lekcyjnych oraz wykłady akademickie.

 

Autorzy

Gra powstała w wyniku międzynarodowej współpracy dziesięciu partnerów: Field Studies Council (Wielka Brytania), Bridges - Centrum Edukacji Rozwojowej (Wielka Brytania), Cypryski Instytut Pedagogiczny, Children’s Environmental School (Łotwa), La Vola (Hiszpania – Katalonia), The Catalan Society for Environmental Education (Hiszpania – Katalonia), Valle dei Casali (Włochy), TIME - To Jest Moje Środowisko (Bułgaria),  Orangeleaf Systems Ltd oraz Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym UW z Polski. W Polskim zespole znalazła się Agata Nagrabska – jedna z polskich Climate Advocate. Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym jest ponadto partnerem strategicznym projektu  Challenge Europe.